خوش آمدید به آکادمی ایرسا

اکنون به ما بپیوندید تا به تمام ویژگی‌های ما دسترسی داشته باشید. پس از ثبت نام و ورود به سیستم، می‌توانید موضوعاتی ایجاد کنید، پاسخ‌هایی را به تاپیک‌های موجود ارسال کنید، به اعضای دیگر شهرت بدهید، پیام‌رسان خصوصی خود را دریافت کنید، و موارد دیگر.

پشتیبانی اینترنت

سؤال بپرسید و از انجمن ما پاسخ بگیرید

طراحی وب سایت

به سؤالات پاسخ دهید و در موضوع خود متخصص شوید

ارتباط با ما

کارشناسان ما آماده پاسخ‌گویی به سؤالات شما هستند

جراحی دندان عقل چگونه می شود؟

tarahimodern

New member
تاریخ ثبت‌نام
2018-10-31
نوشته‌ها
18
پسندها
0
امتیازها
1
جراحی دندان عقل یک عبارت آشنا در جستجوهای شماست. به این دلیل که درآمدن دندان عقل و درد ناشی از آن همیشه یک مسئله برای اکثر افراد بوده است. البته همیشه به این سادگی نیست که فقط این دندان بخواهد مزاحمت ایجاد کند و آن را بکشیم. گاهی دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته می‌روید و درد و خرابی دندان‌ها را بدون نشان دادن خودش تحمیل می‌کند. گاهی دقیقا دندان عقل روی عصب می‌روید که این موضوع کار جراحی دندان عقل و درمان آن را کمی حساس‌تر می‌کند. به هر حال این موضوع بسیار شایع و مهم است و سعی داریم در این مقاله به سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

جراحی دندان عقل چگونه انجام می شود؟

دندان عقل ارثیه‌ای است که از هزاران سال قبل با ما همراه است. انسان‌های پیشین اسکلت و جمجمه بزرگتری داشتند. جمجمه‌های بدست آمده نشان داده بشر اولیه سه دندان آسیای بزرگ داشته است. از هر سه دندان برای جویدن غذاهای خام و سفتی که در آن دوران می‌خورده، استفاده می‌کرده است. به مرور زمان این انسان خردمند است که می‌آموزد غذا را بپزد و در نتیجه رژیم غذایی نرم‌تر شده و رفته رفته نیاز به آرواره‌های قوی‌تر و دندان‌های بیشتر از بین می‌رود. به همین دلیل فک انسان نیز همانند برخی دیگر از استخوان‌ها، کوچک‌تر شد. بنابراین آخرین دندان آسیای بزرگ به تدریج دیگر فضایی برای رویش ندارد. در نتیجه شیوع نهفتگی در این دندان افزایش می‌یابد. نهفتگی و رویش دندان عقل روی عصب شایع‌تر است. در واقع سومین آسیای بزرگ فک در حال حذف شدن از ژنتیک انسان است.

دندان عقل یا دندان مولار سوم معمولاً آخرین دندانی است که هر زمانی بعد از ۱۶ سالگی ممکن است دربیاید. در اکثر اوقات این دندان فضای کافی ندارد و به همین دلیل معمولاً برای رشد با مشکل مواجه است. دراین شرایط دندان‌ نهفته می‌ماند. در این حالت دندان‌های عقل یا به استخوان فک، و یا به دندان‌های نزدیک خود فشار می‌آورند. این مشکلات می‌تواند بارها و به طور مکرر منجر به ایجاد عفونت لثه و درنتیجه درد و تورم گردد.

علائم رویش دندان عقل

رویش دندان عقل در پشت دندان‌ها در هر دو فک پایینی و بالایی صورت می گیرد. همچنین اغلب کج و ناهماهنگ رشد می‌کنند. اکثر مواقع این رویش با درد همراه است و به تدریج افزایش می‌یابد. به مرور که این دندان رشد می‌کند، معمولا روی اعصاب و استخوان فشار وارد می‌شود و دندان‌های اطراف آن دچار آسیب و فشردگی می‌شوند. غیر از درد، تورم هم در اطراف آن ممکن است اتفاق بیفتد و برجستگی آن بر صورت قابل مشاهده است. چون رشد این دندان از سطح لثه اتفاق می‌افتد، ممکن است باکتری‌ها از طریق بافت باز، باعث عفونت شوند.
حتما پس از اینکه متوجه شدید که دندان عقل شما در حال رویش است، حتی اگر درد ندارید به پزشک مراجعه نمایید. به این دلیل که طی معاینه مشخص شود این دندان در حال آسیب زدن به سایر دندان‌ها است یا خیر.
اگر دندان عقل به حدی رشد کرده که ریشه عمیق دارد و یا روی عصب قرار دارد، باید جراحی دندان عقل توسط جراح فک و صورت انجام گیرد.

آیا کشیدن دندان عقل ضروری است؟

پاسخ این است که بله! شما دیر یا زود باید دندان های عقل نهفته، نیمه نهفته و رشد کرده خود را بکشید. زیرا در صورت بقا، می توانند به دندان های مجاور نیز آسیب رسانده و موجب پوسیدگی و یا جابجایی آن ها شوند.



جراحی دندان عقل نهفته چگونه انجام می شود؟

برای جراحی دندان عقل دکتر آرش مانی راد ، ابتدا بی‌حسی در منطقه صورت می‌گیرد. سپس با استفاده از تکنیک های بهداشتی و استریلیزاسیون، یک برش کوچک در لثه قرار داده شده و بافت استخوان و دندان مرتبط با دندان عقل نهفته، مشاهده می‌شود. در صورت نیاز، استخوان در محدوده ریشه دندان برداشته می‌شود و در صورتیکه دندان آسان خارج نمی‌شود، ریشه به چند قسمت تقسیم می‌شود تا به راحتی خارج شود. پس از جدا کردن دندان، بقایای دندان و بافت‌های باقیمانده پاکسازی می‌شوند و لثه بسته می‌شود.

رویش دندان عقل روی عصب یعنی چی؟

دندان عقل روی عصب یعنی ریشه‌های این دندان به کانال استخوانی عصب نزدیک است. حتی ممکن است ریشه‌ی دندان عقل متصل به عصب باشد. همچنین در مواقعی از میان ریشه‌های دندان، عصب عبور می‌کند. در صورتی که ریشه‌ی دندان عقل دور اعصاب پیچیده باشد، کشیدن کامل و جراحی دندان عقل روی عصب اگر با دقت انجام نشود، باعث آسیب به اعصاب و درنتیجه بی‌حس شدن لب‌ها، چانه و گردن می‌شود. این بی حسی ممکن است بصورت موقتی یا دائم باشد.

در اکثر مواقع این دندان باید کشیده شود. ما به طور طبیعی چهار دندان عقل داریم. اما در بعضی از افراد همه‌ی این چهار دندان رشد نمی‌کنند. در برخی نیز دندان‌های عقل انتهای بقیه‌ی دندان‌ها گیر افتاده‌اند و هرگز در نمی‌آیند. ممکن است مشکلاتی نیز ایجاد کنند. برای دریافت مشاوره جهت انجام جراحی زاویه سازی صورت و عمل بوکالفت می توانید به کلینیک دکتر مانی آرش راد مراجعه کنید.
 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا