خوش آمدید به آکادمی ایرسا

اکنون به ما بپیوندید تا به تمام ویژگی‌های ما دسترسی داشته باشید. پس از ثبت نام و ورود به سیستم، می‌توانید موضوعاتی ایجاد کنید، پاسخ‌هایی را به تاپیک‌های موجود ارسال کنید، به اعضای دیگر شهرت بدهید، پیام‌رسان خصوصی خود را دریافت کنید، و موارد دیگر.

پشتیبانی اینترنت

سؤال بپرسید و از انجمن ما پاسخ بگیرید

طراحی وب سایت

به سؤالات پاسخ دهید و در موضوع خود متخصص شوید

ارتباط با ما

کارشناسان ما آماده پاسخ‌گویی به سؤالات شما هستند

آیا علت اصلی چاقی را می دانید؟

ElShokri

New member
تاریخ ثبت‌نام
2022-09-11
نوشته‌ها
12
پسندها
0
امتیازها
1
چاقی مفرط یک بیماری است که با تجمع بیش از حد سلول های چربی و ذخیره بافت چربی در بدن همراه است. این بیماری با تعدادی از مشکلات و خطرات سلامتی مانند بیماری های قلبی-عروقی مرتبط ‌است. چاقی همواره یک مشکل بوده و علل زیادی موجب به وجود آمدن آن می شوند. ما در این مقاله دست کم به ۸ علت اصلی چاقی خواهیم پرداخت.

چاقی چیست؟​

شما برای پاسخ به سوال علت اصلی چاقی چیست؟ باید بدانید که تعریف چاقی چیست؟ افرادی که حدود 20 درصد از وزن خود اضافه وزن داشته باشند یک فرد چاق شمرده می شوند. اما از دیگر معیارهای معتبر برای سنجش چاقی میزان شاخص توده بدنی افراد است.

برخی از علل اصلی چاقی​

عوامل ژنتیکی​

اگر شخصی دارای مادر یا پدری با اضافه وزن شدید است بیش ترین شانس را برای ابتلا به انواع چاقی را دارد. پس چاقی به طور قطع می تواند منشا ژنتیکی نیز داشته باشد. ژن‌های شما ممکن است بر میزان ذخیره چربی در بدن و جایی که آن چربی توزیع می شود تاثیر بگذارند. به طور کلی ژنتیک، هورمون های دخیل در مقررات چربی سازی و چربی سوزی را تحت تاثیر قرار می دهد. به عنوان مثال، یکی از عوامل ژنتیکی چاقی، نقص مادرزادی لپتین leptin ناشی از جهش های ژن مربوط به لپتین است. لپتین هم در سلول های چربی و هم در جفت تولید می شود. زمانی که ذخیره چربی بالا است و شخص سیر شده است، این ژن با فرستادن سیگنال به مغز باعث می شود که شخص کمتر غذا بخورد.

مصرف بیش از حد کالری​

چاقی یک شبه رخ نمی دهد و به مرور زمان شکل می گیرد. از علت اصلی چاقی که می تواند موجب اضافه وزن و چاقی مفرط شود دریافت بیش از حد کالری است. به عبارت دیگر اگر در دریافت و سوزاندن کالری تعادل برقرار نشود این امکان وجود دارد که در دراز مدت شخص بیش از حد چاق یا لاغر شود.

سبک زندگی​

عدم تحرک و نداشتن فعالیت های منظم مانند ورزش، عامل مهم دیگری است که باعث چاقی می شوند. اگر شما خیلی فعال نباشید و بیش از اندازه کالری دریافت کنید، قطعا چاق خواهید شد. کسانی که کم تحرک هستند و غالبا به جای فعالیت می نشینند، کالری کمی می سوزانند. و به مرور زمان کالری های زیادی به شکل چربی ذخیره کرده و چاق می شوند.

عوامل روان شناختی​

عوامل روان شناختی موجب چاقی در برخی افراد می شود. برای مثال، افراد معمولا در طی یا بعد از شرایط استرس زایی مانند مرگ یک دوست، یک بیماری شدید، یا حتی افسردگی روانی مقدار زیادی وزن به دست می آورند. یعنی در چنین افرادی نیز به نظر می رسد که پرخوری عصبی می‌تواند وسیله ای برای تسکین استرس باشد. در نتیجه می توان نتیجه گرفت مسائل روانشناختی نیز در چاق شدن افراد دخالت دارند.

منبع: https://www.dr-abdo.ir/
 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا